De ultieme test voor mens en materiaal
Geplaatst op 1 november 2015
IJSLAND Door zijn ligging midden op de midden Atlantische rug, halverwege Schotland en Groenland, heeft IJsland heel veel ongerepte natuur te bieden: geothermisch actieve gebieden, vulkanen, woestijn, gigantische Gletsjers, fjorden, rijke fauna en flora. IJsland is echter ook een zeer beproevende bestemming voor mens en materiaal. Zo is het weer er vaak wisselvallig en vooral guur. Om het even in welk seizoen moet je er rekenen met storm, gietende regen en temperaturen beneden het vriespunt. Het binnenland – de enige echte woestijn in Europa – is bovendien volledig onbewoond. Wil je er verblijven, dan ben je op kamperen aangewezen.
Maar dan moet je er wel eerst geraken. Eens weg van de ringweg om het eiland zijn de wegen niet meer dan steenslagpisten. Bruggen zijn er zelfs helemaal niet. De vele rivieren die je in het binnenland kruist, dienen doorwaad te worden. IJsland is daarmee zowat de enige reisbestemming in Europa waar ongerepte natuur en 4×4 rijden niet conflicteren. Sterker nog, zonder 4×4 kom je er niet verder.
AVONTUURLIJK REIZEN Voor wie beschikt over een terreinwagen (minimaal 20 cm bodemvrijheid, reductiebak, doorwaadcapaciteit van 70 cm) is IJsland zonder meer een haalbare – zij het avontuurlijke – bestemming. Er zijn verschillende betaalbare alternatieven om je voertuig ter plekke te krijgen en de noodzakelijk aanpassingen aan de wagen beperken zich tot een stevige bodembeschermingplaat, dito terreinbanden (type BF Goodrich AT), voldoende reserve luchtfilters, een jerrycan extra brandstof en wat bergingsmateriaal (inclusief lieslaarzen voor het verkennen van de rivierdoorwadingen).
Om te kamperen kan je uiteraard gebruik maken van een gewone tent, maar gezien de omstandigheden verre van comfortabel. Zet maar eens een tent op bij windkracht 8, in de gietende regen, op rotsige bodem … Een tenttrailer is daarom een aantrekkelijk alternatief, maar dan moet hij wel geschikt zijn voor zwaar terreinwerk.
ZAMBEZI De Zambezi van Aart Kok Adventure is een perfecte uitgangsbasis voor de ultieme Off Road tenttrailer. De wagenbak is immers uiterst stevig en waterdicht en het tentframe is door de over gedimensioneerde buizen stormvast. Maar vooral interessant is de plaatsing van de wielen, helemaal buiten de wagenbak. Dit maakt het mogelijk om de standaard 13 inch wielen te vervangen door grote terreinbanden in de maat 235-85/R16. Dezelfde maat als op de wagen. Dit heeft als dubbel voordeel dat je geen extra (zwaar en groot) reservewiel moet meesleuren op de trailer en dat je voor de wagen toch over 2 bijkomende reservewielen beschikt. In geval van nood kan je immers op de trailer nog verder rijden met een lekke band. Met de wagen is dit uitgesloten.
Het volstaat echter niet om onder de standaard 750 kg torsie as grotere wielen te monteren. Een dergelijke lichte as is niet langdurig bestand tegen de grote krachten veroorzaakt door de grote wielen en het terreinrijden. Om een betrouwbare oplossing te creëren dient het hele onderstel van de Zambezi vervangen te worden. De dissel werd vervangen door een 3,5 ton (!) exemplaar. Als as werd een 2 ton torsie as ingezet, waarvan de remtrommels bij Al-Ko op maat gemaakt werden, aangepast aan de door Toyota gebruikte steekcircel voor de 6 wielbouten. Deze ombouw werd zeer professioneel uitgevoerd door de firma Triorep uit Glashorst NL.
De overige aanpassingen werden zelf uitgevoerd: nieuwe grotere spatborden, veldkeuken in de wagenbak, steenslagbescherming aan de voorkant en vooral de verhoogde steunen op de wagendeksel. Door de grotere wielen en as staat de Zambezi immers 20 cm hoger op de poten. Daarom werden de standaard steunrails vervangen door 4 in hoogte regelbare “caravan” steunen. Een vooral zeer praktische oplossing.
ULTIEME TERREINTEST IJsland is wel degelijk de Ultieme test voor mens en materiaal. Hoe beter het materiaal, hoe beter de levensomstandigheden voor de mens. De Off Road Zambezi heeft ons niet teleurgesteld. In tegendeel.
Eigenlijk vormt de Zambezi geen enkele belemmering in het terrein. De bodemvrijheid is zo hoog, dat eens als je met de wagen over een hindernis heen bent, de Zambezi telkens probleemloos volgt. Ook op snelle pistes volgt de Zambezi goed. De beperkte veerweg van de torsie as kan deels gecompenseerd worden door in de banden de druk te beperken tot 1,2 bar. Zodoende veert de Zambezi voldoende zodat ook in deze omstandigheden hij geen belemmering vorm. Of anders gezegd: de Zambezi komt mee met het door een standaard terreinwagen opgelegde tempo op pistes.
Ook de vele rivierdoorwadingen vormen geen probleem. De diepte van de meeste doorwaadplaatsen is beperkt tot 50 cm, en dat is precies de hoogte tot de onderkant van de wagenbak. Pas boven de 70 cm kan het kritisch worden, omdat de 600 kg van een volledig beladen Off Road Zambezi niet meer volstaan om het drijfvermogen van de wagenbak te compenseren. Neem echter van mij aan dat je doorwadingen van een dergelijke diepte met een standaard terreinwagen ook niet kan en wil je doen.
Slechts bij een gelegenheid heeft de Zambezi ons wat in de problemen gebracht. Overmoedig namen we een steile afsnijding naar een uitkijkpunt. Resultaat was dat halfweg de helling in 2e kort wel nog de vier wielen draaiden … maar het hele zaakje niet meer vooruit ging. Enige oplossing was dus achteruit, wetende dat je geen mogelijkheid had om nog te corrigeren door kort weer vooruit te rijden. Gelukkig laat de Zambezi zich door de lange dissel makkelijk achteruit rijden, zodat we probleemloos weer op de normale weg geraakten. Ondanks het uitstekende rijgedrag van de Zambezi in zwaar terrein, leerden we zo echter wel op de harde manier dat rijden met een aanhangwagen in het terrein toch z’n beperkingen heeft. Voor een trip door de zandduinen van Mauritanië is de Zambezi dus geen optimale keuze.
KAMPEREN Het opzetten van een kampeerplaats duurt hooguit 10 minuten: de wagenbak door middel van wat heen en weer rijden horizontaal plaatsen (desnoods een steen of spie onder een wiel steken), de 2 achterste steunen van het deksel redelijk hoog uitdraaien, het deksel openklappen en vervolgens d.m.v. de 4 regelbare steunen horizontaal stellen, wat ritsluitingen dicht trekken, de veldkeuken uit te wagenbak halen … en klaar.
Tijdens onze 3 weken op IJsland afgelopen zomer, hebben we in zowat alle mogelijke weersomstandigheden gekampeerd. Bij de hevigste slagregen kwam geen druppel water binnen. En een zware storm zorgt wel voor veel herrie en geklepper, maar de Zambezi bleef overeind en is onder deze omstandigheden met 2 personen nog redelijk beheersbaar open en dicht te klappen. Zelfs bij temperaturen van rond het vriespunt blijft het in de binnentent voldoende warm om comfortabel te slapen. Hiertoe draagt ook het comfortabele tweepersoonsbed met lattenboden in grote mate bij.
CONCLUSIE Voor wie in desolate gebieden wil reizen en (wild) kamperen, maar wel met een minimum aan komfort, en daartoe toch een standaard terreinwagen als voertuig wil gebruiken, is de Off Road Zambezi een uitstekende oplossingen.
Met uitzondering het rijden in zandduinen, worden de terreincapaciteiten van de trekkende wagen door de aanhangwagen niet beperkt en de Zambezi is bovendien zo degelijk gebouwd dat zelfs de hardste weeromstandigheden hem niet kunnen deren.
Jos Groffils