Elektrisch rijden met de Kavango
Geplaatst op 16 september 2022
Al ruim 15 jaar gaan we op vakantie met de vouwwagen, de laatste 7 jaar met onze Aart Kok Kavango. Sinds een jaar rijden we een volledig elektrische Skoda Enyaq iv. Aangeschaft met trekhaak want… zouden we ook onze Kavango er goed mee kunnen trekken? Na een proefrit in Nederland die hoopvol stemde, hebben we deze zomer de stoute schoenen aangetrokken en een reis gepland naar de Veneto regio in Noord-Italië, zo’n 1200km enkele reis. En wat blijkt? De vouwwagen en EV rijden is een gouden combinatie!
De auto die wij rijden heeft een 80kWh accu. Daarmee kan ik in de zomer zonder aanhanger ongeveer 400km rijden als je op de snelweg rijdt. Met de vouwwagen erachter hebben we gemerkt dat dat maar met zo’n 10-15% afneemt, een goede 320km haalden we wel. Daar zijn een aantal redenen voor: Het feit dat je met de vouwwagen niet harder dan 100 km/u mag, is gunstig voor je rijbereik. En een Aart Kok ligt rustig achter de auto en als die massa eenmaal op gang is op de snelweg rijd het zonder veel extra energie door in de slipstream van de auto. Heel anders dan bijvoorbeeld een caravan.
De beschikbaarheid van snelladers in het buitenland neemt snel toe. Duitsland en Oostenrijk staat er al vol mee, en Frankrijk en Italië hebben er ook steeds meer, zeker op de populaire vakantieroutes. En omdat je met de juiste apps kan zien wat werkt en waar het druk is kom je meestal wel bij een laadpunt waar je snel kan laden. In een half uur is bij ons de auto meestal wel van 20% naar 80-90% geladen. Eigenlijk moet je bij een elektrische auto niet laden als het moet (zoals je benzine tankt al je tank leeg raakt) maar je moet laden als het kan. Na 2.5u koffie drinken ? Auto aan de snellader. Lunch? Auto aan de paal. Dan verlies je niet eens zo veel tijd vergeleken bij op diesel of benzine rijden.
Er is wel een kleine uitdaging met veel snellader laadplekken. Vaak moet je achteruit inparkeren om dicht genoeg bij de lader te komen om de dikke laadkabel aan te kunnen sluiten. Maar met iets achter je auto lukt dat niet zomaar. Soms kan je ‘doorsteken’ zoals hier op de foto is te zien, of als het rustig is kan je soms de auto ‘dwars parkeren’. In andere gevallen moet de vouwwagen er even af, maar daar wordt je snel handig in, en een vouwwagen laat zich een stuk makkelijker even in een hoekje wegzetten dan een grote caravan!
Het grootste voordeel van elektrisch rijden met de vouwwagen is de enorme rust. Cruise control die de afstand tot je voorligger constant houdt en remt als het moet, die óók remt (en de energie opslaat) als je de berg afgaat dwars door de Alpen: het is allemaal een stuk ontspannener. En in de natuur kamperen zonder dat je dieseldampen en CO2 uitstoot? Dat voelt toch een stuk beter.
Uiteindelijk hebben we een heerlijke tijd gehad in Tarzo, Italië. Op de camping konden/mochten we niet laden (verbeterpuntje voor de campingeigenaars want met alleen een 220V aansluiting kan je de auto al prima langzaam-laden), maar bij uitstapjes naar steden, of de supermarkt was er altijd een laadpaal beschikbaar. En… Aart Kok kampeerders zijn een soort community (een andere Aart Kok op de camping is altijd goed voor een gesprek), maar dat geldt voor EV-met-aanhanger-kampeerders nog meer. De aanhanger die je links ziet staan behoorde aan een Tesla-rijder die al 3 jaar zo op vakantie ging met zijn kinderen en voor je het weet deel je tips en laadplekken met elkaar. De laatste dag kwam er zelfs een andere Skoda Enyaq op de camping met een Aart Kok Zambezi: prachtig!
Wij zijn om, elektrisch rijden is een blijvertje, je moet een beetje anders rijden en plannen, maar met de Aart Kok achter je auto kan je vrij zorgeloos en schoon heel Europa door!
Met dank aan Baldewijn Westerbeek